PANORAMA

MARQUEE

SELAMAT DATANG KE BLOG RASMI SMK BATU SAPI SANDAKAN.

MEMBER LIKE

8 Julai 2015

MAJLIS IFTAR DI PUSAT JAGAAN ANAK-ANAK YATIM AL-YAKIN 1436

7 Julai /21 Ramadhan 1436 - Berlangsungnya majlis iftar Alumni SMK Batu Sapi bersama Panitia Pendidikan Islam dirumah Pusat Jagaan Anak-Anak Yatim Al-Yakin, Sandakan.


Barisan ustaz dan ustazah SMK Batu Sapi bersama Alumni SMK Batu Sapi


 Program Usrah oleh al-Fadhil Ustaz Firdaus



Penyampaian sumbangan kepada anak-anak yatim oleh Al- Fadhil Ustaz Roslan Mohd Noh


Ringkasan tazkirah oleh Al-Fadhil Ustaz Roslan Mohd Noh

 Anak Yatim sangat dimuliakan oleh Allah SWT, dalam Al Quran Anak Yatim ini disebut sebanyak 23 kali dalam 23 ayat. Paling banyak dalam surah Al Baqarah. Dan dalam hadis pula ada 142 Hadis yang menyatakan kelebihan anak yatim ini daripada 42 kitab Hadis. 
Dalam Hadis Qudsi " Anak yatim jika menangis akan mengegarka Arasy. Firman Allah: Barang siapa yang menghiburkan anak yatim ini dan mngusap rambutnya akan mendapat pahala sebanyak rambut anak yatim tersebut dan syurga baginya"

10 malam terakhir Allah kurniakan satu Malam yang lebih baik drpd 1000 bulan iaitu Malam Lailatu Qadar. Pada malam itu para malaikat yang diketuai oleh Malaikat Jibril akan turun ke dunia melihat hamba2 Allah yang beribadah, bsalaman sesama mukmin, mbaca Al Quran, dan Berqiamulail. Ini dinyatakan dalam Surah Al Qadr ayat 1-5.


Ustaz dan ustazah dan Alumni SMK Batu Sapi bersama  warga Pusat Jagaan Anak- Anak Yatim
 Al- Yakin


“Tahukah kamu orang yang mendustakan agama itulah orang yang menghardik anak yatim dan tidak memberi makan orang miskin, maka celakalah bagi orang-orang yang sholeh yaitu orang-orang yang lalai dari sholatnya, orang-orang yang berbuat riya dan enggan menolong dengan barang berguna”.
(QS. Al-Ma’un ayat 1-7)

Wajah-wajah  pendakwah pewaris Nabi Muhammad S.A.W


Ustaz Roslan, ustaz Firdaus dan Cikgu Aliuddin bersama anak-anak yatim Al-Yakin Dalam majlis berbuka puasa.


Pn. Pengetua Pn. Hjh Normah Hj. Husin mengucapkan syabas dan tahniah kepada Panitia Pendidikan Islam dan Alumni SMK Batu Sapi kerana telah menjayakan program bersama anak-anak yatim julung-julung kali nya. Semoga usaha murni ini dapat diteruskan pada masa akan datang. 

SYABAS DAN TAHNIAH.

Tiada ulasan:

Pengikut